30 Mart 2013 Cumartesi

BÜYÜK UMUTLAR



BÜYÜK UMUTLAR


(Great Expectations)

Yazarı: Charles Dickens

Çeviren: Önder Bıyık

Yayınevi: Anonim Yayıncılık

Sayfa Sayısı: 512


Bu kitabı teee lise hazırlık sınıfındayken okumuştum. Sonra bir arkadaşıma verdim. Veriş o veriş. Bir daha geri alamadım. Şimdi bu arkadaşın adını verip rencide etmek istemiyorum ama sana öfke doluyum ey arkadaş. Çok samimi de değildik esasında ama kitap isteyene vermeyi özümde seviyorum. O da okusun, o da faydalansın. Bundan memnun oluyorum. Ama sonra iade etmiyor ya. İşte o zaman kusura bakmayacaksın hakkımı helal etmiyorum. Dehşetli sinirleniyorum. Kara listeye alıyorum. Zaten de başkasının kitabını alıp nasıl benimsersin ya? Hırsızlık bu yapılan. Evet hırsızlık. Başkasının malı o. Ödünç olarak aldın. Okuduktan sonra sahibine geri vermelisin. Tamam hırsızlık ağır oldu, bu durumda emanete hıyanet bu. Ama sonuçta lanet birşey işte. Versenize arkadaşım kitapları sahiplerine. 

Sinir buhranımı biraz boşalttım, rahatladım. Gelelim kitaba.

Geçenlerde Charles Dickens'in yine lise yıllarımda okuduğum, ama büyük ölçüde unuttuğum için tekrar okuduğum "İki Şehrin Hikayesi"nden sonra ben bu adamın bütün kitaplarını okurum hacı, dedim kendim kendime. Adamın diğer bilindik kitabı da "Büyük Umutlar" İşte bu kitap aklıma gelince, bu kitabın bir zamanlar bende olduğu, ama sonra onu lisede hayın bir arkadaşa verdiğim aklıma geldi. Bak şimdi yine aklıma geldi. Ey hayın arkadaş, bu satırları okuyorsan sana gıcığım bunu bil. Her ne kadar senin yüzünden bu kitabı tekrar satın almış olsam da gene de eski kitabımı istiyorum. 

Tamam artık sinirim geçti. Öhöm.

Büyük umutları olan arkadaşımız Pip. 

Anne babası öldüğü için ablası ve eniştesinin baktığı Pip'in hayatı tenhada karşılaştığı bir mahkuma yardım etmesi ve zengin Bayan Havisham'la tanışmasıyla değişir.

Pip, hapisten kaçıp evlerinin civarındaki bataklığa kadar gelen mahkumu görür. Mahkum kendisinden yiyecek birşeyler ister. Pip de ablasından gizli mahkuma yiyecek götürür. Ablası duysa Pip'in ç.künü keser yemin ediyorum, o kadar zalım bir abla. 

Bu kısacık olayın ardından Pip kendi yoluna, mahkum kendi yoluna.

Bu olay şimdilik burada kapanır. Ama Charles Dickens'in İki Şehrin Hikayesi'nden de bildiğim tarzı üzere, adı geçen hiç kimse ve hiçbir olay boşuna anlatılmamıştır. Bir yerde bu kişi veya olay gene karşımıza çıkacaktır.

Mahallenin zengin yaşlısı Bayan Havisham, Pip'i evine çağırtır. Maksat evde çocuk olsun, oynasın, ses olsun. 

Bayan Havisham'ın evlatlık edindiği Estella adında dünya güzeli de bir kız vardır.

Pip, görür görmez bu kıza aşık olur. 

Ama Estella da Bayan Havisham da normal değil. Bayan Havisham, gençliğinde bir erkekten gördüğü kötülük nedeniyle bütün erkeklerden intikam almaya yemin etmiş, bu intikamı için araç olarak da Estella'yı seçmiş. Erkekler Estella'ya aşık olacak, ama Estella hiçbirine yüz vermeyecek, aşkına karşılık bulamayan erkekler de acı çekecek.

Pip, ara sıra Bayan Havisham'ın evine gider, onun istediklerini yapar, bu arada Estella'ya gün geçtikçe daha çok bağlanır.

Pip zannediyor ki Bayan Havisham'ın planı Estella'yı Pip'le evlendirmek, mirasını da onlara vermek. 

Nitekim Pip'e gerçekten de bir miras geliyor. Aynı zamanda Bayan Havisham'ın da avukatlığını yapan Bay Jaggers, Pip'e bu haberi veriyor ancak bu paraları bırakanın kim olduğunu söylemiyor. Zira paraları bırakan kişi kimliğinin açıklanmasını istemiyor.

Pip anlıyor tabi, bu olsa olsa Bayan Havisham'dır. Başka kim olabilir ki?

Ama kim olabilir biliyor musunuz? Öğrenince çok şaşırdım ben. Pip'e bu zenginliği sağlayan, teee küçük bir çocukken bir parça ekmek götürdüğü mahkum. 

Pip bunu öğrenince yıkılıyor. O zaman Bayan Havisham'ın Estella'yı bana vermek gibi bir planı da yok demek ki, diye düşünüyor. Gerçekten de Estella zaten başkasıyla evleniyor. Bir mahkumun parasını yemek de Pip'in gururunu kırıyor.

Charles Dickens'in sürprizleri bu kadarla da kalmıyor. Hepsini açıklıyorum. Şok şok şok. Meğersem bu mahkum, Estella'nın babasıymıştı. Yıllar yıllar evvel Estella'nın annesi ve babası kavga etmiş. Çıkan olaylar sonucu mahkemelik olmuşlar. Bu arada bebek Estella'yı avukat Jaggers almış, o sırada intikam planları için bir kız çocuk isteyen Bayan Havisham'a götürmüş. Babanın hayatı bazen hapiste, bazen sürgünde, bazen kaçak olarak geçerken, anne de Jaggers'ın hizmetçisi olmuş.

Bitti mi? Bitmedi.

Meğersem bu mahkum, Bayan Havisham'ı hayata küstüren adam için çalışıyormuş zamanında.

Sürprizler bununla da kalmıyor. Kıyamet gibi yağıyor özellikle son bölümlere doğru. 

Çok kral adamsın Charles Dickens. Seni saygıyla anıyorum. Ruhun şad olsun. 

Kitabımı ödünç alıp geri getirmeyen arkadaşa ise... Ya ben lan neyse bir şey demiyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder