16 Ekim 2016 Pazar

İYİ HİSSETMEK


İYİ HİSSETMEK

(Feeling Good)

Dr. David Burns

1980

Psikonet Yayınları

27. Basım - Eylül 2016

404 sayfa


Çok iddialı bir girişi var kitabın.

"Depresyonun etkinliği klinik olarak kanıtlanmış ilaçsız tedavisi"

ABD'de depresyondaki hastalara en sık tavsiye edilen kitapmış.

Yaklaşık bir kırk sayfa bunu anlatıyor.

*

Kitap özetle şunu söylüyor:

Mutsuzluklarımız aşırı genelleme, aşırı büyütme, yanlış etiketleme... gibi şeylere dayanıyormuş.

Örneğin bir yanlış yaptığımızda hemen "Ben beceriksizin tekiyim." diyoruz. Bugüne kadar becerikli olduğumuz pek çok alanı hiçe sayarak. 

Şöyle bir öneride bulunuyor yazar.

Bir kağıdı ikiye ayırın. Sol tarafa böyle anlarda aklınıza gelen ilk düşünceyi yazın. "Ben beceriksizim." Bu otomatik düşünce. Bunun yanına mantıklı düşünceyi yazın. "Hayır, ben beceriksiz değilim. Benim becerikli olduğum pek çok şey var." gibi.

Bu örnekleri çoğaltabiliriz.

"Beni kimse sevmiyor" mesela. Bazen bu hisse kapılıyoruz. Bunun aslında doğru olmadığını biliyoruz. Bu düşüncemizin yanına "Hayır, beni seven insanlar var." yazıyoruz.

İşte olayın bu mantıklı kısımlarına odaklanmamızı öneriyor.

O zaman mutsuzluklarımızın ne kadar mantıksız olduğunu görür artık mutsuz olmazmışız. Çünkü aslında düşüncelerimiz duygularımızı yaratırmış.

Başkalarının söyledikleri de aslında bizi mutsuz edemezmiş. Yeryüzünde bizi mutsuz edecek tek kişi yine kendimizmişiz.

Bunları detaylandıran örnekler ve açıklamalar yapıyor.

Açıkçası bana bir miktar iyi hissettirdi.


2 yorum:

  1. Benim de okumak istediklerim arasında, yine de sanırım biraz abartılmış bir kitap? keyifli okumalar dilerim:)

    YanıtlaSil
  2. Aslında abartılmamış, ben basitleştirdim. Gerçekten bir miktar iyi hissettiren bir kitap oldu bana.
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil