GÖRME BİÇİMLERİ
(Ways of Seeing)
John Berger
1972
İngilizceden Çeviren: Yurdanur Salman
Metis Yayınları
13. Basım – Eylül 2007
159 sayfa
Yağlı boya resimlerle anlatılmak istenen ve bizim anladıklarımız...
Kitapta çeşitli yağlı boya resimler de var. Hayranlıkla baktım.
Yağlı boya resmin gelişimini ve bunun
reklam dünyasına yansımasını anlatıyor.
Nü
Çıplaklık ile nü arasında şöyle bir ayırım
yapılıyor:
“Çıplak olmak insanın kendisi olmasıdır.
Nü olmaksa başkalarına çıplak görünmektir;
insanın kendisi olarak algılanmamasıdır.” Sf.54
Nü resimlerin çokça yapıldığı dönemde
resimlerdeki kadınlar, resme bakan erkeğe dönük ve onun hakimiyetinde gibi
resmedilirmiş. Resmi çizen de resme bakan da erkek, kullanılan figür ise kadın.
Kadın da burada sadece kendisine bakan erkeğe dönük.
“Vücudun böyle resmedilişi kadını resme
bakan erkeğe sergilemek içindir. Resim, o erkeğin cinselliğini uyandırmak için
yapılmıştır. Kadının cinselliğiyle hiçbir ilgisi yoktur.” Sf.55
Resimlerde kadının sevgilisi de yer alır
bazen. Ama kadın resimde sevgilisine bakmaz, seyircisi olan sahibine bakar.
Bazı resimlerde kadının elinde ayna
vardır. Bu ayna kadını kendine duyduğu hayranlığı anlatan bir simge olarak
kullanılırmış.
Gerçekçilik
“Yağlıboya resmi öbür resim türlerinden
ayıran şey, nesnelerin dokunulabilirliğini, dokusunu, parlaklığını, ve
katılığını yansıtabilmedeki üstünlüğüdür. Yağlıboya gerçek nesneleri elimizle
dokunabilecekmişiz gibi gösterir bize.” Sf.88
Holbein’in “Elçiler” (1533) resmi örnek veriliyor burada.
Raftaki
nesnelerin gerçekliğinin yanı sıra adamların kıyafetleri, kürk, kadife, ipek…dokunma
isteği uyandırıyor.
Yoksullar
Sonra bir ara yoksullar resmedilmiş.
Balıkçı çocuklar gibi. Bunlar gülümseyerek resmedilmiş ki
“Yoksullar mutludurlar; varlıklılar dünya
için bir umut kaynağıdır.” derlermiş. Sf.104
Etkileyici
Benim en etkilendiğim şu:
“Özel Resim Galerisinde Arşidük Leopold",
Wilhelm Teniers, 1582-1649
Ohara, bakmalara doyum olmuyor, insan neye
bakacağını şaşırıyor.
“Bu resim neyi gösteriyor?
On yedinci yüzyılda ressamların resimlerini
yapıp kendilerine sattıkları türden bir adamı gösteriyor.” Sf.85
Reklamlar
Kitabın sonunda yağlı boya resimlerden
esinlenen reklamlardan bahsediliyor.
Yağlı boya resimler eskiden zenginlik ve
statü göstergesi idi. Reklamlarda tanıtılan ürünler de öyle. Dolayısıyla bu
ikisi arasında bu anlamda bir benzerlik var.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder