23 Temmuz 2021 Cuma

KAYIP KIZIN HİKAYESİ

 


KAYIP KIZIN HİKAYESİ

(Storia della bambina perduta)

Elena Ferrante

2014

Türkçesi: Eren Yücesan Cendey

Everest Yayınları

5.Basım - Aralık 2018

512 sayfa


"Napoli Romanları" serisinin dördüncü ve son kitabı. Tüm kitaplar:

1- Benim Olağanüstü Akıllı Arkadaşım

2- Yeni Soyadının Hikayesi

3- Terk Edenler ve Kalanlar

4- Kayıp Kızın Hikayesi


Üçüncü kitabın sonunda Lenu ve Nino kaçmışlardı. 

Lenu, Nino ile beraber. İnanamıyorum. Lenu'nun bu aptallığı yaptığına inanamıyorum. 

Bu uğurda kızlarını bile bıraktı. 

Pietro ile ilk kavgaların ardından yatıştılar. Kayınvalide Adele torunların bakımını üstlendi. Onları Lenu’ya vermek istemiyor. Lenu bu arada ikinci kitabı çeşitli ülkelerde basılmış, on yıl önceki ilk kitabı da yeniden popüler olmuş, bunların tanıtım toplantıları için ülke ülke şehir şehir dolaşıyor. Nino ile de her fırsatı değerlendirip birlikte oluyorlar.

Kimse Nino’ya güvenmiyor, herkes Lenu’yu uyarıyor ama nafile. Lila, Antonio’ya Nino’yu takip ettiriyor ve bum. Nino karısından hiç ayrılmamış, hatta kayınpederi sayesinde iyi bir de göreve getirilmiş. Hatta karısı yine hamile ve ikinci çocuğu oluyor. Ama Lenu hâlâ evet hâlâ onunla. Ben kusacağım artık.

Lenu, hiçbir sözünde durmaz hale geliyor. Nino’nun kendisine yalan söylediğini, karısından ayrılmadığını öğrenince önce atarlanıyor, tamam bitti artık diyor. Sonra yine onunla. Sadece kitaplar hakkında konuşuruz, sevişmeyeceğim diyor, sevişiyor. Lila’nın oğlunun dersleri iyi değilmiş, gel bana sana yardım edeyim diyor çocuğa. Ama sonra ortadan kayboluyor. Ve Lila “Nino’dan çocuk yapacak mısın?” diye sorduğunda hayır, asla diyor, kızlarına da başka çocuk yapmayacağını söylüyor ama evet, yapıyor. Evet, Nino'dan hamile. Offff Lenu! Olağanüstü bir geri zekalılık. Geri zekalı kararlar vermek için neden okul okudun, eğitim aldın? Asla sözüne güvenilmez bir insan, asla. Çocuklarına çok yazık.

Lila ve Lenu bir gün evdeyken deprem oluyor. Korkuyla çıkıyorlar dışarı. Tanıdıklarını arıyorlar. Nino, karısı ve çocuklarını alıp gitmiş. Peki Lenu’nun karnındaki çocuğu? Ve Lenu hâlâ onunla. Doğuruyor. Kızı oluyor, adına annesinin adını veriyor: Immacolata, kısaca İmma diyorlar 

Lila da aynı zamanda hamile kalmış Enzo’dan.

Lila kendi mahallesinde. İşinde.

Pietro da okulundan bir kızla sevgili oluyor.

*

Lenu yavaş yavaş mahallenin içine çekiliyor. İlginçtir ilerleyen bu sayfalarda eskisi gibi defol git bu mahalleden, uzaklaş diyesim gelmiyor. Hatta Lila ile beraber mahallenin yeni mafyası olsunlar. Ama iyi mafya. Mafya tabii iyi bir kelime olmadı, mahallenin hamisi demek belki daha doğru olur. Lila zaten hami olmuş neredeyse. Kendi işini kurmuş, mahalleden insanları işe almış, herkesin sorununa yardım ediyor elinden geldiğince. Lenu’yu da genel olarak seviyorlar, ona saygı duyuyorlar. Verin el ele kızlar.

Lila’nın da kızı oluyor. Adını annesinin adını koyuyor, Nunziata, kısaca Tina

Nino, Lenu’ya yardımcı olsun diye bir kadın getiriyor eve. Ve evet Nino, o kadınla da yatıyor. Lenu bir gün eve geldiğinde Nino ve yardımcı kadını banyoda ilişki anında görüyor. Offff iğrenç bir adam bu Nino ve Lenu sen de artık öylesin. Bir değil iki değil. Ve sonra öğreniyor ki Nino’nun zaten başka başka sevgilileri de olmuş. Hatta kimini eve de getirmiş yemeğe.

Sonunda ayrılıyor Nino’dan. Sonunda.

Yeni kitabı da ilgi görüyor Lenu'nun. Yeni kitabı diye yayınevine verdiği kitap aslında daha önce yazdığı ama o zaman kocasının da kayınvalidesinin de Lila’nın da beğenmediği bir taslaktı. Yayınevinin kitap sıkıştırması nedeniyle rafa kaldırdığı bu taslağı gönderiyor. Beğeniliyor. 

Eski mahallesine taşınıyor Lenu. Bana toksik gözükmüyor artık bu durum.

Olan çocuklara oluyor. Tina kayboluyor. Ne kadar arasalar da bulamıyorlar çocuğu. Bu durumun Lila üzerindeki etkisi tahmin edilebilir. 

*

Dede (Lenu’nun kızı) Rino’yu (Lila’nın oğlu) seviyor. Ama Rino eğitimsiz, kaba. (Bu arada Lila, Rino'nun Nino'dan olduğunu sanıyordu ama değilmiş, Rino öz be öz Stefano'nun çocuğuymuş.) 

Dede Rino ile kaçmayı düşünüyor. Fakat Elsa (Dede’nin kardeşi) Rino ile kaçıyor. Meğer bu ikisi birbirini seviyormuş. 

Rino ile Elsa Lila’nın evinde beraber yaşıyorlar. Dede Abd’ye babasının yanına gidiyor. Elsa da daha sonra Rino’dan ayrılıp babasının yanına gidiyor. İmma da kendi babasının (Nino) yanına gidiyor. Nino milletvekili oluyor, tutuklanıyor, serbest kalıyor, yine seçiliyor.

*

Yıllar geçiyor. Lenu’nun kızları evlenmiş, çoluk çocuğa karışmış. Lenu da artık mahalleden taşınıyor. Lila sık sık kimsenin bilmediği yerlere gidiyor, geliyor. Bir gün gidiyor ve bir daha gelmiyor. Kimse izini bulamıyor.

Kitabın sonunda Lenu’ya çocukken Lila ile kaybettiklerini sandıkları oyuncak bebekler gönderiliyor. Muhtemelen Lila’dan ama başka iz yok.

*

Ay bitti!

Çok beğendim, çok.

Çok keyifle okudum bu seriyi. Canım kadınlar, Lila ve Lenu'yu çok sevdim. Çocukluklarından yaşlılıklarına kadar geçen muhteşem bir anlatı. Bir de Lila'nın gözünden okumak isterdim yaşananları. 

*

Lila somut bir insan. Yakınlarına elinden geldiğince yardım ediyor. 

Lenu ise soyut. Kitap yazayım, gazetelere yazayım, bu şekilde yardımım dokunsun diye düşünüyor. 

Lila'nın yaptığını daha işe yarar görüyorum ben. İnsanların hayatlarına dokunuyor bizzat. Lenu ise ancak yanlarından geçiyor. 

Lenu'nunki büyük meselelerde başarı ihtimali, Lila'nınki küçük meselelerde sonuç veren başarı. 

Lenu yazmak, Lila yapmak taraftarı. 

Lilalar yaşar, Lenular da Lilaların hikayesini yazar. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder