21 Mart 2018 Çarşamba

ALIKLAR BİRLİĞİ



ALIKLAR BİRLİĞİ

(A Confederacy Dunces)

John Kennedy Toole

1980

Çeviren: Püren Özgören

Kırmızı Kedi Yayınları 

1.Basım – Şubat 2014

350 Sayfa


Öncelikle şu bilgiyi vereyim;


Yazarın bu kitabı yayınevleri tarafından reddedilmiş. Yazar 32 yaşında intihar etmiş. Onun ölümünün ardından annesi bu kitabı yayınevine bastırmayı başarmış. Ve kitap 1981 Pulitzer Roman Ödülü’nü kazanmış. Yazar ise görememiş tabii.

Böyle şeyler beni üzer.

*

Kitapta Ignatius J Reilly’nin onca eğitimine rağmen düzgün bir işinin olmaması, ilerleyen yaşına rağmen annesiyle yaşıyor olması ve bunları pek de dert etmemesi anlatılıyor.

Ben annesine üzüldüm. Ignatius’a da üzüldüm. Ama Ignatius kendi dünyasında acınacak bir halde görmüyor kendisini. Paraya ihtiyaçları olduğu halde iş beğenmez bir tutumu, kendisini epey yüksekte gören bir hali var. İnsanın kendisine böyle bir değer biçmesi güzel tabii ama dışarıdan biçilen değer bu olmayınca tatsızlıklar olabiliyor. Nitekim Ignatius’un hayatında da tatsızlık eksik olmuyor.

Hatta bazen başkalarının da başını yakıyor.

Çalıştığı bir pantolon firmasında, firma patronun ağzından bir mektup yazıyor ve patron zor durumda kalıyor örneğin.

Bu patronun karısı da ayrı manyak. Freud özentisi. Şirkette çalışan ve tek isteği emekli edilmek olan yaşlı kadını, kadın kendisini değersiz hissetmesin diye emekli ettirmiyor. 

*

Yalanlar söylüyor Ignatius ama yalan gibi de değil, çünkü kötü bir niyeti de yok.

*
Sonunda kendisi gibi manyak kız arkadaşı Myrna Minkoff ile gidiyorlar da mutlu olacaklarını umuyorum.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder