3 Nisan 2011 Pazar

BİLİM VE YANILGI


BİLİM VE YANILGI

Yazarı: Taha Akyol


Yayınevi: Doğan Kitap


Basım Yılı:1. Baskı Mart 1997, 6.Baskı Aralık 2005


Sayfa Sayısı:228


Taha Akyol'un bilim, üniversitelerdeki eğitim, akademisyenler, bilimadamları, ünlü aydınlarımız(!) hakkındaki eleştirilerini içeren kitabı.

Kitabın ilk bölümlerinde yazılanları anlayamadığımı itiraf edeyim. Zira bunları kavrayabilmek için Marks, Engels, Lenin, Stalin...vb hakkında bilgiye sahip olmam gerekiyor. Çünkü bunlar hakkında eleştirilere, karşılaştırmalara yer veriyor. Ama ben bunlar hakkında yeterince bilgiye sahip olmadığımdan benim için havada kaldı bu yazılanlar.Sonuçta eleştirileri anlayabilmek için eleştirilenleri tanımak lazım.


Bilim ve din (İslam dini) karşılaştırması sık sık yapılır zaten. Burada da yapılmış. İslam'ın ilk dönemlerinde bilim alanında ileri olan İslam dünyası, ilerleyen dönemlerde neden geri kalmış diye sorgulamış yazar.Şu sonuca varmış:

''
Başlangıçta İslamda bu bilimsel zihniyetin gelişmesinin son derece önemli sebepleri vardır. Fetihlerin sağladığı serbest kültürel çeşitlilik ile böyle bir ortamda yoğunlaşan mezhep ve felsefe tartışmaları zihinleri açarak bilimsel merakı tahrik etniştir. (sf 25)...Haçlı seferleri İslamı denizden uzaklaştırmış,iç karalara yani bozkırlara kaydırmıştır. İslam dünyasındaki atmosferi ilim ve hikmetten askeriyeye yöneltmiştir. (sf 27)... Moğol istilası İslam dünyasında kent medeniyetini tahrip ederek kırsallaşmaya neden olmuş; kentleri, kent hayatını,kütüphaneleri imha etmiştir.Bu çöküntüde bilimsel seyahatlerin de durması neticesinde zihinler daralmıştır. Bu ortam içe kapanmayı ve durgunluğu derinleştirmiştir. (sf 28) ''

Matbaanın geç gelişi, adeta dini bir ideoloji haline getirilen Kemalizm de ele alınan konular arasında.


Ali Fuat Başgil, Bedia Akarsu, Mehmet Ali Aybar, Şerif Mardin de düşünceleri hakkında Taha Akyol'un olumlu ve/veya olumsuz değerlendirmelerde bulunduğu ilim insanları.


Ali Fuat Başgil'in ''Gençlerle Başbaşa'' kitabını pek methediyor Akyol. Halbuki ben okudum o kitabı ve öyle ahım şahım da bulmadım.


Şerif Mardin'le fazla vakit geçirememiş Taha Akyol. Yaptıkları kısa görüşmelerden derlediklerini iyi yansıtmış. Daha fazla vakit geçirip daha fazla fikir paylaşımında bulunsalar gerçekten çok güzel meyveler doğardı bundan herhalde.


Son olarak üniversite eğitimizin yetersizliğini ve diğer ülkelerle olan kıyasını verip, nasıl daha iyi olabileceği hakkındaki kanaatleriyle kitabı bitiriyor.


''Düşünüyorum, öyleyse varım'' demiş Taha Akyol bu kitabıyla bence.

1 yorum:

  1. Kitapta Popper'ın bilim felsefesiyle ilgili anlatılanlar oldukça ufuk açıcıydı. Lakin İslam dünyasının bilimde geri kalışına tuttuğu mercek beni daha çok cezbetti. Aklımdaki bir çok sorunun karşılığını aldım bu sayede.

    Keşke 2010 baskısını alsaydınız. Yenisinde epey ilave yapmış, güncel verileri kullanmış.

    YanıtlaSil