GÖMÜLÜ ŞAMDAN
(Der Begrabene Leuchter)
Stefan Zweig
1937
Almanca Aslından Çeviren: Regaip Minareci
Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
18.Basım - Aralık 2022
110 sayfa
Yahudiler için kutsal olan bir şamdanın oradan oraya
diyar diyar savruluşu anlatılıyor kitapta. Şamdan aslında kayıpmış ama yazar
ona alternatif bir son yazmış.
*
Vandallar Roma’yı basıyor. Şehir yağmalanıyor. Vandallar, Yahudilerin Menora dediği,
Musa’nın gördüğü, Harun’un kutsadığı, Süleyman’ın evindeki, kutsal şamdanı da
alıyorlar.
Yaşlı Yahudiler şamdanın peşinden gitmeye karar
veriyorlar. Yanlarına bir de genç bir erkek alıyorlar ki olaylara tanıklık
etsin, yaşlılar ölünce geride kalıp olanları nesilden nesile aktarsın.
Şamdanın Vandallar tarafından yere düşürülmesine üzülen çocuk, şamdanı taşıyan
adama saldırıyor, çocuğun kolu kırılıyor.
Şamdan gidiyor, yaşlılar ve çocuk geride kalıyor.
Bu çocuk Benjamin Marnefesch büyüyor, yaşlanıyor ve bu kutsal şamdanı gören son
kişi olarak dini açıdan kıymet verilen bir insan oluyor.
*
Bizans komutanı Belisarios şamdanı Vandallardan alıp Bizans’a götürüyor.
Benjamin çocukken başaramadığını şimdi ihtiyarken
başaracağını umarak Bizans’a gitmeye karar veriyor şamdanı almak için. O da
yanına genç birini almak istiyor, kura çekiliyor. Jojakim çıkıyor.
Yahudiler para toplayıp Bizans kralından şamdanı satın almaya karar veriyorlar.
Benjamin krala hediyeler sunarak bu şamdanın başkaları için lanetli olduğunu,
ancak yerinde Kudüs’te olursa tanrının gazabından korunacağını, burada durursa
imparatorluğu yok edeceğini anlatıyor. Kral şamdanı Kudüs’e göndermeye karar
veriyor ama kilisede durmasını istiyor.
Benjamin ve Yahudi cemaati bu karara üzülüyorlar ve
Benjamin’in de eski saygınlığı kalmıyor.
Sarayın kuyumcusu Yahudi Zekeriya. Değerli her ganimetin bir kopyası
yaptırılırmış Zekeriya’ya. Şamdanı da getirmişler ona. Şamdanın birebir
aynısını yapmış. Sarayın haznedarı iki şamdan arasında fark görmeyerek kopya
olanı seçip diğerini bırakmış.
Sahte olan şamdan, Kudüs kilisesine
götürülmüş. Daha sonra Persler onu alıp parçalamış.
Aslında burada artık şamdanın hikayesi bitmiş. Ancak
yazar devam ediyor.
Zekeriya, Benjamin’i çağırıp gerçek şamdanı veriyor. Benjamin şamdanı tabuta
koyup gömüyor. Çünkü Yahudilerin bir yeri yurdu yok, şamdanı hiçbir yerde
güvende tutamazlar, en iyisi toprağın altında olsun. Gömüyor ve yerini kimse
bilmeden gömüldüğü yerde durmaya devam ediyor.
*
Yani Kudüs’ten Roma’ya, Roma’da Vandallar tarafından alınıp Kartaca’ya,
Belisarios Kartaca’yı fethedince Bizans’a götürülen şamdanın Kudüs’te son bulan
hikayesi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder