DELİ MİSİN SEN?
Yolun Başında Onlar İçin de Aynısını Söylemişlerdi
Ceyhun Kuburlu
2018
Hürriyet Kitap
1. Baskı – Haziran 2018
251 sayfa
Zengin ve ünlü isimlerin nasıl zengin ve ünlü olduklarını
anlatan bir kitap.
O isimler:
- Nevzat Aydın
- Cem Boyner
- Vahap Küçük
- Acun Ilıcalı
- Abdullah Kavukçu
- Gamze Cizreli
- Mehmet Özkan
- Ali Sabancı
- Muzaffer Yıldırım
- Galip Yorgancıoğlu
Hepsinin başarı serüveninde ortak olan şeyler: kan, ter,
gözyaşı.
Ve inanç. Hatta en çok inanç.
İyi bir fikrin olduğuna ve bu fikrin peşinde doğru bir şey
yaptığına duyduğun derin inanç. Bu çok güçlü bir şey.
*
Nevzat Aydın
Yemeksepeti
Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar
Mühendisliği mezunu.
Hikayesi U2’nun 1997’de Yunanistan’da vereceği konsere
Türkiye’den 700 kişiyi götürme organizasyonu ile başlıyor. Konser yaklaşırken Yunanistan’da
memurlar greve gidince organizasyon iptal olacak gibi oluyor ama Nevzat Aydın
Yunanistan büyükelçisi ile görüşüp organizasyonu kurtarıyor.
Buradan kazandığı parayla 1998’de Fransa’daki dünya kupası
maçını yerinde izliyor.
Amerika’da okurken paket servis ve interneti birleştiren
projeler ilgisini çekiyor. Türkiye’de bunu kurguluyor, yemeksepeti.com’u
kuruyor, sene 2000. Henüz internet
yaygın değil. Bazı restoranların da interneti yok. Siteye gelen yemek
siparişlerini faksla restoranlara bildiriyormuş.
İlk gün Yemeksepeti 3 sipariş almış.
Sonra teknoloji ilerliyor, işler büyüyor, bu arada
yemeksepeti’ni satın almak isteyenler çıkıyor.
2015’te yemeksepeti.com, 589 milyon dolara satılıyor.
Nevzat Aydın, bu paradan 27 milyon doları 114 çalışanına
paylaştırıyor.
Şimdilerde genç girişimcilere “Risk alın” diyor.
*
Cem Boyner
Hopi
Önce Advantage Card’ı çıkartıyor. Müşterilerin çok harcayıp
azar azar ödemeleri imkanını sunuyor. Taksit seçenekleri sunulması müşteriyi
cezbediyor.
Banka sektörü dışındaki en büyük kart organizasyonu olan
Advantage Card, 2002 yılında 75 milyon dolara HSBC Bank’a satılıyor.
2014’te alışverişte Hopi devrini başlatıyor. Hopi’den
kazanılan paracıklar, üye markalarda yapılacak alışverişlerde 2-10 kata kadar
değerlerde çarpılarak kullanılıyor.
2017 itibariyle 7 milyar TL’lik işlem hacmine ulaşıyor.
*
Gamze Cizreli
BigChefs
ODTÜ mezunu. Savunma sanayinde çalışıyor ilkin ama
gönlündeki iş yemek işi.
Ankara’da part-time eleman arayan bir restoranda çalışıyor.
Paraya ihtiyacı yok, işi öğrenmek için.
Çeşitli adlarda restoranlar kuruyor.
2005’te eşinden ayrılıyor.
İki yıl boyunca planlar yapıyor ve 2007’de BigChefs’i
kuruyor. Bunun için bankadan kredi çekiyor. Bu krediyi çekmesi kolay olmuyor.
Bankalar önce kredi vermiyor, sonra bir tanıdık bulunca kredi alabiliyor.
2016 itibariyle yurt içinde ve dışında toplam 36 şubeye
ulaşıyor.
Acun Ilıcalı
TV8
Tanımayan yok sanırım.
Önce Televole adlı programda 15 dakikalık “Acun Firarda”
bölümünü sunuyor. O yıllar internet gelişmiş değil, dünyaya dair görüntüler
ancak dergilerde görülebiliyor, Acun’un gezdiği yerler ve sunumu beğeniliyor.
Sonra programın neredeyse tamamı ona ayrılıyor.
Ardından Şansal Büyüka ona iş teklif ediyor. Güzel bir
maaşla çalışıyor.
Ardından kendi programını yapmaya karar veriyor. Acun
Firarda’ya birçok dev marka sponsor oluyor.
“Sonunda gezecek bir yer kalmadığını düşünerek, gittiği
ülkelerde izlediği TV formatlarını Türkiye’ye” getiriyor.
Fear Factor, Var mısın Yok musun?, Yetenek Sizsiniz Türkiye,
Yok Böyle Dans, O Ses Türkiye, Survivor.
(Var mısın Yok musun ilk zamanlarda reytinglerde iyi
gitmeyince programı kaldırmak gündeme geliyor. Acun gece gündüz dünyadaki
örneklerini izliyor. Sonra yarışmacıların hayat hikayelerini de programa
yedirmek reytingleri yükseltiyor.)
(Türkiye’de “O Ses Türkiye” adıyla yayınlanan The Voice’un
haklarını hemen alamıyor Acun. Başkasına satmak üzere anlaşmış yetkili firma.
Acun firma yetkililerine “Önünüzde duran telefon ile +90’ı çeverin. Arkasından
hangi numarayı çevirirseniz çevirin ve beni sorun. Tanımayan biri çıkarsa bana
programın haklarını vermeyin.” demiş.)
Nihayet bu defa kendi kanalını kurmaya karar veriyor. Yeni
kanal kurmaktansa orta sıralarda yer alan bir TV kanalı olan TV8’i satın
alıyor.
*
Abdullah Kavukçu
Simit Sarayı
Simidi metro, otobüs durakları ve deniz
hatları gibi lokasyonlara kurduğu konsept mağazalarda satarak yurt içi ve yurt dışında pek çok şube açtı.
Hatta dünyanın en pahalı caddelerine bile.
Yaptığı bir konuşmada şunu söylemiş Kavukçu:
“Bugün Oxford’da herkes mağaza açabilir. Diğer markalar ‘Simitçi
başardıysa, biz de başarırız.’ diyorlar. Ben de tam olarak bunu istiyorum:
Herkes başarabilir.”
*
Vahap Küçük
LC Waikiki
Fransız bir marka olarak kurulan LC Waikiki’nin Türkiye’deki
üretim atölyesinin sahibiydi Vahap Küçük. Sene 1998.
İlerleyen yıllarda LC Waikiki Fransa'da tutunamıyor ve satışına karar
veriliyor. Satın alan da Vahap Küçük oluyor.
“Tasarımları yaparken ekip önce hedef kitleyi tanımlıyor, ‘Öğrenci
Burcu’, ‘Ev hanımı Semra’, ‘Ahmet Bey’ gibi kod isimler veriyor, her biri için
hayat hikayeleri yazıyor, kıyafetler ona göre tasarlanıyor.”
“Her 15 günde bir mağazalara 300 yeni parça ürün giriyor.”
2018 itibariyle dünyada 850 mağazaya ulaşıyor.
*
Mehmet Özkan
Altınordu Futbol Kulubü
Türkiye’nin genç nüfusunu değerlendirmek gerektiğini
düşünüyor. Futbol endüstrisi kurabilmek için futbolcu yetiştirmek gerektiğini
fark ediyor ve bu işe soyunuyor.
Mottosu “İyi birey, iyi vatandaş, iyi futbolcu”
*
Ali Sabancı
Pegasus
Sabiha Gökçen Havalimanı’nın neredeyse hiç kullanılmadığı bir
dönemde Pegasus Havayolları’nı kuruyor. “Otobüs bileti fiyatına, insanları
memleketine taşımaya” karar veriyor. Sene 2005
“Su bile parayla” eleştirilerine şöyle cevap veriyor:
“Çünkü biz misafirimizin önceliğinin ekonomik fiyatla uçmak
olduğunu düşünüyoruz. Bunun için uçakta suyu bile parayla veriyoruz. Uçmaktan
fazlasını isteyen ayrıca parasını kendisi ödesin, bunun bedelini o hizmeti
kullanmayanlara ödetmeyelim.”
*
Muzaffer Yıldırım
Mars Sinema
Mars Sinema, önemli bir rakip olan AFM’yi alarak sektörde
tek lider oluyor.
İş Bankası ile anlaşarak ülkenin en büyük sinema markası
olan Cinemaximum’u yaratıyorlar.
*
Galip Yorgancıoğlu
Mey İçki
Türk rakısının imajını değiştiriyor.
290 milyon dolara özelleştirilen Mey İçki, 7 yıl sonra 2.1
milyar dolar ediyor.
*
Güzel hikayeler. Başarı hikayelerini hep sevmişimdir.
Yalnız bu hikayelerde tatsız bulduğum bazı kısımlar var.
Örneğin Yemeksepeti. Evde yemek yapmayan, yemeği dışarıdan söyleyenler tarafından kullanılıyor. Bu sayede büyüyor. Halbuki evde yemek yapmak gayet değerli bir şey. Dışarıdan yemek söylemeyi bir alışkanlık haline getirmek kişinin kendisine zarar.
Benzer şekilde BigChefs de öyle. Evde yemek yapma alışkanlığı geliştirmek çok daha değerli.
Hopi uygulamasında da işin biz tüketiciler açısından tatsız kısmı, daha fazla alışveriş yapmamızın istenmesi, bunun için de daha çok para harcıyor oluşumuz.
İşin girişimci ayağı "İnsanlara nasıl daha fazla dışarıdan yemek söyletirim, nasıl daha fazla dışarıda yemek yediririm, nasıl daha fazla alışveriş yaptırırım, nasıl daha fazla para harcatırım?" diye düşünüyor. Bu düşünce işin tüketici/müşteri ayağı olan bizler için kulağa pek de hoş gelmiyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder