ALEMDAĞ'DA VAR BİR YILAN
Sait Faik Abasıyanık
1954
Yapı Kredi Yayınları
13. Baskı - Mart 2011
95 sayfa
Sen ki Sait Faik Abasıyanık'sın. O kadar insan tanımışsın. Yine de yalnızlıktan yakınmışsın.
Ben...
Öldüğünde tabutunu taşıyacak kadar bile insan tanımayan ben ne yapayım o zaman?
Bir şey itiraf edeyim; sanırım benim Allah'a inanmam da tamamen yalnızlıktan. Eğer O da olmasa, eğer onun da varlığına inanmazsam yalnızlıktan çıldırırım ki.
İçindekiler:
Öyle Bir Hikaye
Yalnızlığın Yarattığı İnsan
Alemdağı'nda Var Bir Yılan
Panco'nun Rüyası
Melahat Heykeli
Yani Usta
İki Kişiye Bir Hikaye
Rıza Milyon-er
Sarmaşıklı Ev
Eftalikus'un Kahvesi
Hişt, Hişt!..
Dülger Balığının Ölümü
Kafa ve Şişe
Çarşıya İnemem
Dolapdere
Bir Hastalık
Yılan Uykusu
ÖYLE BİR HİKAYE
(Yağmurlu Bir Hikaye)
1954
Atikalipaşa'ya bir gece yarısı nasıl gittiği, Hidayet'in cebine nasıl girdiği, Fatih Parkı'nda yatan adam, sokak köpeği ve Yahudi kadının arabacı zamparası...
YALNIZLIĞIN YARATTIĞI İNSAN
Şizofren bir kafayla yazılmış gibi.
Yanında birileri var sanıyor; arkadaşı, sevgilisi... ama aslında yoklar. Onlarla maça, sinemaya gittiğini sanıyor ama aslında gitmiyor.
ALEMDAĞI'NDA VAR BİR YILAN
İstanbul'dan gidiyor. Kalabalık, gürültü, insanlar... Uzaklaşmak için Alemdağı'na gidiyor. Orada Panco var, Alemdağlı.
"Günlerden pazartesi. Yine vapurun alt kamarasındayım. Yine hava karlı. Yine İstanbul çirkin. İstanbul mu? İstanbul çirkin şehir. Pis şehir. Hele yağmurlu günlerinde. Başka günler güzel mi, değil; güzel değil. Başka günler de Köprüsü balgamlıdır. Yan sokakları çamurludur, molozludur. Geceleri kusmukludur. Evler güneşe sırtını çevirmiştir. Sokaklar dardır. Esnafı gaddardır. Zengini lakayttır. İnsanlar her yerde böyle. Yaldızlı karyolalarda çift yatanlar bile tek." sf. 25
"Yalnızlık dünyayı doldurmuş. Sevmek, bir insanı sevmekle başlar her şey. Burda her şey bir insanı sevmekle bitiyor." sf. 25
PANCO'NUN RÜYASI
Rüyasında kendisini ve sevgilisini görüyor. Sevgilisiyle beraber yürüyen kendisine "Nereye gidiyorsunuz?" diye soruyor. Rüyasında kendi kendisiyle tartışıyor.
MELAHAT HEYKELİ
Kasabanın zengin çocuğu yazıhane pinekliyor. Ailesi, onu harekete geçirmek için evlendirmeye karar veriyor. Fakat evlilik fikri oğlanı korkutuyor.
Onun bu bezginliğini Melahat adlı bir bar kızı geçiriyor. Ama sonra oğlan Melahat'i bırakıyor, ailesinin bulduğu kızla evleniyor.
Melahat'in emeğinin karşılığı olarak heykeli dikilmeliydi halbuki.
YANİ USTA
1954
Yazar, Yani Usta'yı tanıdığında daha usta değil, bir çocuk, 15 yaşında.
Usta da olsa, yakında evlenecek de olsa, yazarın gözünde hep çocuk olarak kalmış Yani.
"Beklersem gelmez ki... Beklemesem gelir mi? Umut vardır. Beklemediğim zaman umut vardır." sf.36
İKİ KİŞİYE BİR HİKAYE
(Denize, Martıya, Bir Tahtası Eksik İki Kişiye Bir Hikaye)
1952
"Ermeni Balıkçı ile Topal Martı" hikayesi aslında bu.
Kimseyle konuşmayan, asık suratlı balıkçı, bir martı ile konuşuyor.
Ama martı da ölüyor. Öldüğünü balıkçının görmesini ister gibi, onun görebileceği bir yerde ölüveriyor.
RIZA MİLYON-ER
1953
Adam zenginleşiyor. Zenginleştikçe cimrileşiyor. Bir milyon biriktirmeye karar veriyor. Soyadı bile hazır.
Ama bir hastalığı var: uyurgezer
Bir gece, kaldığı otelin penceresinden kendini sokağa atıveriyor.
"Yıllar da durulmayan istasyonlardan geçer gibi geçiliyor be!" sf.47
SARMAŞIKLI EV
1953
Canvermez'in evini arıyor ama köylüler abuk subuk cevaplar veriyor. O ev ev değil, o yol yol değil, gibi. Köylülerle normal muhabbet ederken konu bu eve gelince yine sapıtıyorlar.
EFTALİKUS'UN KAHVESİ
1950
Yazarın hayranı genç bir yazar, Sait Faik'i bulmuşken bırakmak istemiyor. Oturuyorlar bir kahveye. Genç soruyor: Hikayelerinizi nasıl yazarsınız?
Sait Faik hiç düşünmemiş bunun üzerine.Tatmin edici bir yanıt veremiyor. Bir açıklaması yok, öylece yazıyor, öylece başlıklandırıyor. Bu genç ile olan hikayesini de bu başlık altında yazıvermiş mesela.
HİŞT, HİŞT!..
(31 Mart)
1953
Bir hişt sesi geliyor ama nereden geldiğini anlayamıyor. Olsun, gelsin de nereden gelirse gelsin. Biri hişt desin yeter ki.
DÜLGER BALIĞININ ÖLÜMÜ
(Balığın Ölümü)
1953
Dülger balığını anlatmış uzun uzun.
Kadınlar broş yerine balık takmalıymış, balıklar daha güzelmiş.
Dülger balığının ölümü uzun sürermiş. Uzun uzun, yavaş yavaş veda edermiş hayata.
KAFA VE ŞİŞE
1953
Meyhanede yaşlı bir adam, bir delikanlıya bakıyor. Delikanlı kızıyor. Sonrası kavga. Yaşlı adamın kafasında şişe parçalanıyor.
1954
Çarşıya inemezmiş. Neden? Yok, anlatmıyor. Ama inemezmiş işte.
Çarşı esnafını anlatıyor; kazıkçılıkları, pislikleri...
İnsanlara konulan yasakları anlatıyor.
Çarşıya inemiyor. Çünkü ateşi var, hasta
"Ah bu yasaklar! Kendi kendimize, başkasının bize, bizim başkalarına, devletin tebaasına, tebaanın devletine, belediyenin hemşerisine, hemşerinin belediyeye koyduğu, koyacağı yasaklar!.." sf.79
"İnsanoğlu için yasaklı hayvandır da diyebiliriz. Mikroplar bile birer yasak değil mi? Aşklar yasaktır. Gün olur, sular, yemişler bile yasaktır. İnsanlar birbirine yasaktır." sf.79
DOLAPDERE
1953
Dolapdere...
Yazacak bir şey bulamadım. Dolapdere işte.
BİR HASTALIK
1954
Bahsettiği hastalık, milletvekili hastalığı.
Ruhi bir hastalık bu. Tutulmayanlar için korkunç, ama tutulanlar için değil. Hastalığın içindeyken korkunç olduğunu farketmiyorlar.
Rahmet Hoca da bu hastalığa fena halde yakalanmış.
YILAN UYKUSU
1954
Hava çok soğuk.
Dışarıda kuş soğuktan donacak.
Ağaç da soğuktan donacak.
Hepsini ısıtmaya yetecek bir oda ve soba lazım.
arka kapak |
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder